Coaching w biznesie

Coaching w biznesie

Doradztwo biznesowe

Ostatnimi czasy coaching stał się bardzo popularny. Jednak często niesłusznie jest nazywany szkoleniem, doradztwem czy wręcz nową metodą terapii. Dobrze przeprowadzony coaching może być odpowiedzią na wiele zawodowych wyzwań, ale u jego podstaw leży gotowość klienta na zmianę.

Kim jest coach

Coach to specjalista, który jest w stanie udokumentować ukończenie odpowiednich kursów, szkoleń lub studiów podyplomowych w tym zakresie. Ważne jest również, aby mógł wykazać się wykształceniem dającym umiejętność pracy z człowiekiem (psycholog, pedagog itp.). Niezmiernie ważna jest też świadomość i wiedza coacha w kwestii podjęcia decyzji, czy trudność z jaką przychodzi klient jest materiałem do pracy coachingowej, czy powinno się przekierować go do innego specjalisty np. terapeuty czy psychoterapeuty.

Zawód coacha nie jest formalnie regulowany prawem, dlatego warto samemu zadbać o to, komu powierzamy zadania takie jak wsparcie czy rozwój osobisty, dbając o jakość usługi za którą płacimy. Podstawowa zasada, która przyświeca coachingowi, to założenie, że klienta wcale nie trzeba „naprawiać”. Ma on wszystkie zasoby i całą mądrość umożliwiającą pokonanie trudności – trzeba tylko pomóc mu je odnaleźć.

Coaching w biznesie

Coach nie powinien doradzać czy podawać gotowych recept. On ma towarzyszyć klientowi w dotarciu do najkorzystniejszego rozwiązania, wspierając w odkrywaniu i rozwijaniu tych zasobów, które to umożliwią. Nurtów czy rodzajów coachingu ze względu na obszary, którymi się zajmuje, jest sporo. Jednym z nich jest biznes coaching. Zagadnienie często omawiane na sesjach to „cel” i wszystko to, co jest związane z jego osiągnięciem.

Zwykle osobą zamawiającą usługę coacha w biznesie jest szef/przełożony, który tego typu sesje traktuje jako inwestycję w pracownika. Często wiąże się to z planowanym awansem.

Tematy najczęściej podejmowane w tej sytuacji to nowa rola czy wręcz tożsamość zawodowa w firmie. Dobrze przeprowadzony coaching potrafi szybko zmotywować pracownika i sprawić, że bez problemu zrealizuje on nowe zadania. Biznes coaching jest również skutecznym narzędziem służącym rozwijaniu umiejętności adaptacyjnych, zarządzania firmą, konkretnym zespołem, eksplorowania zasobów klienta, itp. Poznanie i doskonalenie swoich możliwości, zmiana nastawienia, zachowania, przekonań – te tematy zwykle pojawiają się na sesjach zawodowych.

Coaching to skuteczne i dość szybkie narzędzie służące klientowi we wprowadzeniu zmian lub osiągnięciu konkretnego celu. Należy jednak pamiętać, że nie jest to terapia, szkolenie, doradztwo czy mentoring.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *