Rozwój cyfrowych metod płatności, takich jak karty, e-portfele i aplikacje, zmniejsza zapotrzebowanie na fizyczne transakcje gotówkowe. Choć użycie gotówki stale maleje, jest mało prawdopodobne, by skarb państwa przestał bić monety i drukować banknoty.
Zamiast całkowicie zrezygnować z gotówki, nasze społeczeństwo będzie po prostu używało jej mniej. Nawet jeśli w ciągu najbliższej dekady lub dwóch nie staniemy się w 100% od nich zależni, firmy nie mogą zaprzeczyć dominacji płatności cyfrowych. Płatności kartami stanowią ponad 71% wszystkich płatności, a 21% płatności kartami to płatności zbliżeniowe. W najbliższych latach liczby te będą prawdopodobnie stale rosły.
Każda organizacja przyjmująca płatności musi iść z duchem czasu i oferować opcje płatności bezgotówkowych – nawet jeśli nadal przyjmuje również płatności gotówkowe.
A zatem, skoro gotówka jest w ciągłym odwrocie, a płatności cyfrowe i e-portfele już wyłaniają się jako główni rywale kart zbliżeniowych, czy nadszedł czas, aby przygotować się na to, że Europa ( w tym Polska) stanie się społeczeństwem bezgotówkowym?
W jaki sposób epidemia COVID-19 wpłynęła na płatności gotówkowe?
Obawa przed potencjalnym przeniesieniem wirusa poprzez kontakt z fizyczną gotówką doprowadziła do tego, że rządy i sprzedawcy na całym świecie promują płatności bezgotówkowe, aby ograniczyć kontakt z tym wirusem. Ludzie poważnie podchodzą do kwestii bezpieczeństwa i w większym stopniu polegają na wygodzie płatności kartą, zwłaszcza płatności zbliżeniowych, które nie wymagają dotykania klawiatury w celu wprowadzenia kodu PIN.
Od czasu pierwszej blokady, która rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku, liczba małych brytyjskich przedsiębiorstw korzystających z usług płatności kartą wzrosła z 37% do 65%. Ponad jedna trzecia małych firm uważa obecnie, że przyjmowanie płatności zbliżeniowych pomoże im lepiej funkcjonować.
Jakie są korzyści z przejścia na bezgotówkowość w biznesie?
Jeśli statystyki omówione do tej pory nie są wystarczające, aby Cię przekonać, rozważ poniższe korzyści wynikające z przejścia na płatności bezgotówkowe.
- Wydajność: Płatności bezgotówkowe typu “dotknij i idź” lub przedpłaty za pośrednictwem aplikacji sprawiają, że zakupy są znacznie szybsze i wygodniejsze.
- Bezpieczeństwo: Mniej gotówki oznacza mniej wizyt w banku i mniejsze ryzyko fizycznej kradzieży, a szyfrowane płatności z cyfrowymi zapisami ograniczają oszustwa.
- Dokładność: Automatyczne rejestrowanie płatności cyfrowych zmniejsza liczbę błędów księgowych i oferuje gromadzenie danych o klientach w czasie rzeczywistym.
- Bezpieczeństwo: Umożliwienie płatności zbliżeniowych w celu ograniczenia kontaktu fizycznego jest niezwykle ważne zarówno dla klientów, jak i pracowników.
- Bezgotówkowe metody płatności są bardziej uproszczone i bezpieczne, a większość klientów preferuje właśnie takie rozwiązania. W tym momencie inwestowanie w usługi płatności bezgotówkowych jest koniecznością dla każdej firmy, która chce przetrwać.
Czy Twoja firma powinna przejść na płatności bezgotówkowe?
- Zastanów się nad swoimi klientami – Jakie są ich najczęstsze nawyki związane z wydawaniem pieniędzy? Jak prawdopodobnie zareagują na przejście Twojej firmy na system bezgotówkowy?
- Zbadaj swoje możliwości – Sprawdź, jakie rodzaje urządzeń i usług do płatności bezgotówkowych odpowiadają potrzebom Twojej firmy. Jeśli jeszcze nie zainwestowałeś w czytniki kart zbliżeniowych, czy nie nadszedł czas?
- Promuj metody płatności bezgotówkowych – Czy masz plan, w jaki sposób poinformować klientów o akceptowanych przez Ciebie metodach płatności i zapewnić ich o bezpieczeństwie płatności?
- Oferuj różne rodzaje płatności – Istnieje wiele różnych sposobów dokonywania płatności cyfrowych. Czy zapewniasz wybór automatów do płatności kartą i płatności mobilnych?
- Czy całkowicie wykluczasz gotówkę?
Ten ostatni punkt jest jednym z najważniejszych. Odrzucenie płatności gotówką nie jest niezgodne z prawem, ale nie chcesz stracić klientów, którzy używają gotówki tylko dlatego, że stanowią oni mniejszość. Firmy integracyjne będą miały na uwadze przyszłość płatności bezgotówkowych, unikając jednocześnie zaniedbywania starszych i bardziej wrażliwych osób, które nadal używają gotówki.