Jakie zadania musi wypełniać właściciel jednoosobowej firmy?

Jakie zadania musi wypełniać właściciel jednoosobowej firmy?

Według danych statystycznych w Polsce działa prawie 2,5 mln podmiotów w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Polacy bardzo chętnie wybierają tę formę, zwłaszcza na początkowym etapie działaniu biznesu. Prowadzenie firmy w pojedynkę jest dużym wyzwaniem i wymaga ogromnej samodzielności.

Dlaczego trudno jest prowadzić firmę w pojedynkę?

Jednoosobowy biznes to specyficzna forma działalności. Właściciel takiego biznesu musi jednocześnie występować w bardzo wielu rolach. Jest on więc nie tylko szefem ale także księgowym, sekretarką, kierowcą, zaopatrzeniowcem i osobą od sprzątania. Tak to już jest w małej firmie, że na początku trzeba samemu wypełniać wszystkie zadania. Nie jest to do końca efektywne, bo właściciel musi się stale rozpraszać i wykonywać różne czynności. Idealną byłaby taka sytuacja, kiedy właściciel zajmuje się przede wszystkim marketingiem i działaniami strategicznymi. Niestety w początkach biznesu zwykle brakuje środków na to by móc delegować zadania. Samodzielne prowadzenie firmy wiąże się też z dużą presją i uczuciem osamotnienia. Jeśli pojawi się jakiś problem, właściciel nie może go odsunąć na bok, przekazać komuś innemu bo tylko on może i wręcz musi taki problem rozwiązać.

Czym zajmuje się właściciel w jednoosobowej firmie?

Właściciel małego biznesu każdego dnia ma całe mnóstwo różnorodnych zadań do wykonania. Musi on więc umieć je umiejętnie rozplanować i nadać im właściwe priorytety. Wskazane jest by w pierwszej kolejności wykonywać zadania strategiczne, które pozwolą pozyskać nowych klientów i zarobić dodatkowe środki. Niestety bardzo często spychane są one na dalszy plan bo trzeba pilnie załatwiać sprawy bieżące, najczęściej związane z klientami. Dobrym tego przykładem są reklamacje i zwroty, które większość osób obsługuje niechętnie. Takie sprawy wybijają z rytmu, nie przynoszą zysków a wręcz generują straty jednak trzeba je rozwiązywać szybko, bo zdenerwowany klient złą rekomendacją w Internecie może zrobić duże szkody na przyszłość.


Właściciel małego biznesu codzienne zajmuje się zamawianiem towarów, obsługuje sprzedaż, wysyłki, dba o zaopatrzenie biura oraz wypełnia liczne obowiązki podatkowe, kontaktuje się z bankami. Bardzo często są takie dni, że brakuje czasu na bycie w biurze bo tak wiele jest spraw do załatwienia w terenie. Przykładowo trzeba pojechać do kuriera, do agencji reklamowej, hurtowni papierniczej, serwisu kas fiskalnych itp. To właśnie ta mnogość zadań do wykonania sprawia, że wielu przedsiębiorców spędza w pracy po kilkanaście godzin dziennie, również w weekendy. Na szczęście z czasem, gdy firma się rozwinie można część zadań delegować pracownikom lub podmiotom zewnętrznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.