Każdy z nas najbardziej komfortowo czuje się w swoim ulubionym dresie i bluzie. Jednak, jeżeli chodzi o ubiór związany z pracą nasz komfort spada na drugie miejsce i musi być on odpowiedni do obejmowanego przez nas stanowiska. Chodzi przede wszystkim o wywołanie pozytywnego, pierwszego wrażenia oraz wyrażenie szacunku względem drugiej osoby. Po wejściu do hotelu nie spotkamy Pani, czy też Pana w porwanych jeansach i brudnej koszuli. Widzimy osobę ubraną w śnieżno białą koszulę, spódnicę, bądź spodnie w kant, najczęściej w kolorze czarnym, jednym słowem określając elegancką. Czujemy wówczas, że obsługuje nas osoba kompetentna, godna naszego zaufania.
Dress code
Z ubraniem biznesowym większości z nas kojarzy się garnitur – w przypadku mężczyzny i garsonka – w przypadku kobiety. Taki dress code obowiązuje zazwyczaj w dużych firmach, wśród personelu wyższego szczebla – dyrektorów, kierowników itp. Oprócz samego oficjalnego stroju ważny jest również jego kolor. Wybiera się zwykle kolory ciemne, gdyż pokazują one pozycję i prestiż danej danej osoby. Jednak biznesowy dress code zmienia się i wiele firm szuka połączenia elegancji z komfortem. Z resztą nie każdy rodzaj pracy wymaga ubioru bardzo oficjalnego. W niektórych przypadkach mógłby on wręcz szkodzić, tworząc dystans między pracownikiem, a klientem. Dobrym tego przykładem są salony sprzedaży firmy PLAY. Doradcy nie są ubrani w “sztywne” stroje typu garnitur czy garsonka, tylko biało – fioletowe koszule i ciemne spodnie. Dzięki temu ich strój jest estetyczny, ale nie tworzy bariery, wynikającej ze zbyt oficjalnego stroju.
Ubiór w biznesie gra wielką rolę
Odpowiednie ubranie jest niezwykle ważnym czynnikiem w biznesie. Nawet jeśli nasza praca nie wymaga kontaktu z klientem, warto dobrać odpowiedni strój ze względu na szacunek do współpracowników i przełożonych. Jednak nie wszystkie firmy mają odgórnie ustalony dress code. W związku z tym, jeśli firma, w której pracujemy lub mamy zacząć pracować nie posiada konkretnie ustalonego stroju, warto kierować się kilkoma ogólnymi zasadami odnośnie ubioru w biznesie. Przede wszystkim nasz strój musi być schludny i czysty. Przy jego doborze nie warto popadać w żadną ze skrajności, aby nie był ani przesadnie elegancki ani za mało. Nasz ubiór powinien być w jednolitym, stonowanym kolorze. W przypadku kobiet warto zadbać o odpowiedni makijaż, aby nie był on zbyt ostry, oraz należy unikać wyzywającego ubioru jak np. duży dekolt, czy zbyt krótka spódnica. Natomiast mężczyźni wystrzegać się powinni rozpiętego kołnierza koszuli i poluzowanego krawatu – nie tylko podważa to profesjonalizm, ale przede wszystkim ukazuje brak szacunku.
Pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie w biznesie. To od niego zależy jak wypadniemy w oczach klienta. Natomiast istotnym czynnikiem, budującym to wrażenie jest ubranie. Warto więc mieć tego świadomość i dobierać nasz do pracy w sposób przemyślany.