Marketing w czasach pandemii

Marketing w czasach pandemii

Trwająca od ponad roku zmusiła nas ludzi do przeorganizowania wielu swoich sfer życiowych i zmiany codziennych nawyków. Przewróciła również funkcjonowanie gospodarki, która ograniczona wprowadzanymi obostrzeniami i lockdownami musiała dostosować się do obecnej sytuacji epidemiologicznej. Właściciele zmuszeni zawiesić swoją działalność lub ją przekształcić, często poszukują sposobów na ograniczenie kosztów prowadzenia firmy. Przedsiębiorstwa, postawione w najgorszej sytuacji zmuszeni są rozstać się z niektórymi swoimi pracownikami, jeszcze inne próbują ograniczyć koszty niektórych inwestycji. Niekiedy dotyczy to marketingu, jednak czy jest to słuszne?

Ograniczyć działania marketingowe, czy nie?

Marketing to jedna z najbardziej wymagających strategii w całym procesie zarządzania przedsiębiorstwem, zwykle i również bardzo kosztowna, dlatego firmy, które ograniczone są w działalności przez liczne rządowe zakazy, często zaczynają właśnie od ograniczenia działań marketingowych. Nie jest to jednak do końca dobre rozwiązanie, gdyż nagłe zaprzestanie jakichkolwiek działań marketingowych, może zaprzepaścić dotychczasowe osiągnięte przez firmę efekty, a w najgorszym scenariuszu doprowadzić może nawet do jej całkowitego bankructwa. Można, więc ograniczyć niektóre działania, ale tylko tymczasowe, skupiając się jednak na najbardziej rentownych kanałach, które przynoszą firmie najwięcej korzyści np. w postaci nowych klientów, czy ruchu na stronie. Oczywiście przedsiębiorstwa, które nie mają środków na codziennie opłaty, czy pensje pracownicze, zwyczajnie będą musiały zrezygnować z marketingu całkowicie.

Zagrożenie, a może jednak szansa?

Są też branże, które widzą w istnieniu pandemii również szansę na zaistnienie na rynku i zarobek. Nie trzeba się domyślać długo, że największym szczęściarzem w zaistniałej sytuacji jest branża e-commerce, czyli związana z handlem elektronicznym. Ludzie, którzy zmuszeni są pozostać w domu, ze względu, chociażby na kwarantannę, na zakupy wybierają się w większości wirtualnie, szukając interesujących ich produktów w sklepach internetowych. Branża stała się dziś na tyle konkurencyjna, że bez odpowiedniego promowania strony internetowej firma może nie wyróżnić się spośród innych, konkurencyjnych ofert. Warto, więc inwestować w kanały takie jak media społecznościowe, czy reklamy płatne w wyszukiwarce, które dają niemalże natychmiastowe efekty i konwersje (w tym ujęciu transakcje). Nie należy jednak zapominać, chociażby o pozycjonowaniu strony, które jest co prawda procesem długotrwałym, ale mogącym zwrócić się i dać ogromne korzyści po kilku miesiącach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.